Buenos Aires, Basílico del Santísimo Sacramento
Buenos Aires

   
   

   
   

Foto: Dinie Rutten © 2015

   
   
bullet de welvarende weduwe Mercedes Anchorena schonk in 1912 een Charles Mutin-orgel aan de Basiliek van het Heilige Sacrament in Buenos-Aires, Argentinië. . Zij reisde voor deze gelegenheid in eigen persoon naar Parijs om het werk van Charles Mutin te bezichtigen en beluisteren. Het instrument was in 1912 voltooid in de werkplaats in Parijs, waarna het werd verscheept naar Argentinië. In 1915 kon het met een concert door de Franse organist Jules Beyer worden geïnaugureerd. Hij speelde op verzoek -zonder voorbereiding en uit het hoofd - de Toccata uit de 5e Symphonie van Widor.
bullet Door de jaren heen is het orgel voor wat betreft de samenstelling voor zover bekend ongewijzigd gebleven. In 1955 installeerde de Italiaanse firma Tamburini een nieuwe elektrische speeltafel. Het lot van de originele Mutin-console is niet bekend. Tamburini maakte van de gelegenheid gebruik de volgorde van de klavieren te wijzigen. Het Positif Expressif was voortaan bespeelbaar vanaf het eerste manuaal, het Grand Orgue vanaf het tweede. Daarnaast werd er op verzoek een groot aantal speelhulpen geïnstalleerd. Naast de gebruikelijke sub- en superoctaafkoppels is er onder andere een 'Quint-subkoppel' beschikbaar voor het pedaal, dat akoestisch resulteert in een 32-voets klinkend register. Ook zijn er met een enkele druk op de knop samengestelde Cornetten beschikbaar voor het Récit en Positif. Tot slot beschikt het instrument over twee volledige klokkenspelen, bespeelbaar vanaf het Pédale en Solo. Het elektro-pneumatische kegelladen-orgel verkeert momenteel in uitstekende staat.
   
   
Grand Orgue:  C - c'''' Positif Expressif:  C - c'''' Récit Expressif:  C - c'''' Solo: C - c''''  
Montre 16' Quintaton 16' Bourdon 16' Cor de Nuit 16'
Bourdon 16' Principal 8' Diapason 8' Grosse Flûte 8'
Principal Fort 8' Flûte Harmonique 8' Flûte Harmonique 8' Jubal 8'
Montre 8' Cor de Nuit 8' Viole de Gambe 8' Flûte d'Orchestre 4'
Flûte Harmonique 8' Salicional 8' Voix Céleste 8' Viola 4'
Bourdon 8' Unda Maris 8' Flûte Octaviante 4' Éoline 4'
Violoncelle 8' Octave 4' Octavin 2' Quinte 2 2/3'
Quinte 5 1/3' Flûte Octaviante   4' Cornet 5 rangs Larigot 2'
Prestant 4' Quinte Bouchée 2 2/3' Plein Jeu 7 rangs Tierce 1 3/5'
Nazard 2 2/3' Flageolet 2' Basson 16' Septième 1 1/7'
Doublette 2' Tierce 1 3/5' Trompette Harmonique 8' Tuba Mirabilis 8'
Cornet 5 rangs Cor Anglais 16' Basson-Hautbois 8' Cor d'Harmonie 4'
Fourniture 5 rangs Trompette Royale 8' Voix Humaine 8' Trémolo  
Cymbale 4 rangs Clarinette 8' Clairon Harmonique 4' Cloches  
Bombarde 16' Soprano Harmonique 4' Trémolo      
Trompette 8' Trémolo          
Clairon 4'            

 

 

Pédale: C - g'  Koppelingen:    Speelhulpen:       
Acoustique 32' Grand Orgue - Positif   8 Combinations Libre      
Contrebasse Forte 16' Grand Orgue - Récit   Tutti      
Contrebasse 16' Grand Orgue - Solo   Piano-pédale      
Soubasse 16' Positif - Récit   Pédale Grand Orgue      
Violon Basse 16' Positif - Solo   Union de las Expresiones      
Quinte 10 2/3' - unit Récit - Solo   Appel Anches      
Basse Bouchée 8' - unit Solo - Grand Orgue   Grand Choeur (Grand Orgue / Positif)    
Flûte 8' Pédale - Grand Orgue   Cornet (Grand Orgue / Positif)    
Bourdon 8' Pédale - Positif   Crescendo-Descrescendo    
Violin Diapason 8' Pédale - Récit          
Quinte 5 1/3' Pédale - Solo          
Flûte Ouverte 4' Superoctaafkoppel per werk aan het pedaal        
Trombone 16' Suboctaafkoppel per klavier        
Trompette 8' Anulador del Unisono al I, II, III, IV        
Clairon 4'            
Cloches              

 

 

   

Home
Terug naar vorige pagina / to last page / Zurück